Profilering og salg
Profileringsarbeid handler om å skape og opprettholde et godt omdømme og vise frem de positive sidene ved ungdomsbedriften
Profilering
Hvordan profilerer dere ungdomsbedriften? Det finnes flere måter å profilere bedriften på:
Logo
Logoen er kjennemerket til bedriften. Hensikten med å bruke logo er at kunder skal kjenne igjen produkter og forbinde dette med bedriften. En logo er også med på å bygge identitet og positive opplevelser.
Sosiale medier
Lag innlegg i sosiale medier for å skape oppmerksomhet. Mange ungdomsbedrifter bruker Facebook, YouTube, Instagram og blogger. Her når dere fram til mange. Ofte er dette helt gratis eller til en rimelig penge.
Nettside
Sett opp en god nettside som profilerer ungdomsbedriften og produktene dere selger. Nettsiden bør være brukervennlig og teknisk stabil.
Klær
Hvis dere velger en felles klesdrakt så fremstår dere helhetlig. Dere kan bestille t-skjorter med ungdomsbedriftens logo eller ha på dere klær i like farger.
Mesterskap/stand
På et mesterskap får dere vist frem ungdomsbedriften. Dersom dere skal ha en stand, så tenk helhet i profileringen. Standen bør stemme overens med det som bedriften driver med. Får dere tilgang på et ståbord og skal presentere for jury, så tenk nøye gjennom hvilke virkemidler dere vil bruke, det er produktet som vises fram.
Reklamefilm
Reklamefilmen skal være en interessevekker som skaper følelser for produktet eller bedriften. Dere har kort tid til å fortelle historien, mellom 20 sekunder og ett minutt er vanlig. Jobb med ideer, lag et storyboard og shoot!
I denne filmen har vi samlet et utvalg av ulike reklamefilmer som tidligere ungdomsbedrifter har laget.
Kun til inspirasjon, dersom dere selv går med tanker om å lage egen reklamefilm.
Salg
En god selger er en person som får kunden til å bli fornøyd med kjøpet. En fornøyd kunde vil komme tilbake og kjøpe mer. En fornøyd kunde vil kanskje fortelle venner og bekjente om sitt kjøp, noe som kan føre til nye kunder.
Tips for å bli en god selger:
- Vær blid og imøtekommende
- Vær ærlig
- Vær interessert i kunden
- Avdekk hvilke behov kunden har
- Kom med løsninger som dekker behovet
- Lukk salget ved å foreslå et kjøp for kunden, uten å være for pågående
- Ikke bli sur dersom kunden ikke kjøper
- Ønsk kunden velkommen tilbake
Salgssamtalen
Salgssamtalen går gjennom flere faser, og her er noen råd i forbindelse med fasene i salgssamtalen:
Tren på å bli en god selger!
Tren på salgssamtalen gjennom å spille rollespill. Bytt på å være kunde og selger. Gi hverandre tilbakemelding på hva dere gjør bra og hva dere trenger å trene mer på.