Til hovedinnhold

Markedsføring

Markedsføring handler om å skaffe seg kunder og ta godt vare på dem


Bedrifter må aktivt markedsføre det de tilbyr og det er en fordel å skille seg ut for få oppmerksomhet. Markedsføring er alle aktiviteter som går ut på å skaffe kunder.

Markedsføring omfatter mange ulike oppgaver som bla. å gjøre markedsundersøkelse, lage en markedsplan, og å gjennomføre markedsaktiviteter for å få kundene til å kjøpe produktet

Markedsundersøkelse

For at både produktet og markedsføringen deres skal bli en suksess, så bør dere snakke med potensielle kunder for sjekke om de ønsker produktet. Dere kan gjøre en enkel vurdering av markedet ved f.eks. å snakke med potensielle kunder på nærmeste kjøpesenter.

I en markedsundersøkelse går dere grundigere til verks for å få mer detaljert kunnskap om hva kundene ønsker.

Les mer om hvordan gjennomføre markedsundersøkelse.


Markedsplan

I en markedsplan utformer dere budskap, planlegger hvilke markedstiltak (aktiviteter) dere vil gjøre og setter markedsmål.

Benytt malen Markedsplan når dere går i gang.


Markedsaktiviteter - hvordan få kunden til å kjøpe?

En bedrift har fem verktøy den kan bruke for å øke salget av en vare eller en tjeneste: produktet, prisen, plassen (distribusjonen), påvirkningen og personalet. Vi kaller dem de fem P-ene.

Finn ut mer om de fem P-ene.

UE baerekraft gronn

Bærekraftig markedsføring

Dersom dere har et produkt som er bærekraftig, så bør dere fortelle om det i markedsføringen!

Tenk også at selve markedsføringen kan gjøres bærekraftig.

Les mer om bærekraftig markedsføring =>