Til hovedinnhold

Salg

Salg handler om å få kunder til å kjøpe varen/tjenesten deres og å skape en opplevelse kundene husker. Når salget er gjennomført, er det også smart å ha en liten plan for hvordan dere følger opp kunder etter salget.


Nettbutikk og Quickbutik

Med en nettbutikk kan dere nå kunder overalt. En nettbutikk er praktisk og det gjør bedriften mer profesjonell og tilgjengelig.

Fordeler med nettbutikk:

  • Nettbutikken er åpen døgnet rundt.
  • Kundene kan betale direkte på nett.
  • Dere kan selge til kunder overalt i Norge.

Quickbutik

Quickbutik gir alle ungdomsbedrifter gratis tilgang til en komplett nettbutikkløsning. Dere kommer raskt i gang med å markedsføre og selge produkter på nett - helt uten forkunnskaper om webdesign eller koding.

Ungdomsbedriften må være registrert hos Ungt Entreprenørskap før dere tar i bruk plattformen.

START MED QUICKBUTIK HER

Sjekk denne videoen for å se hvordan dere oppretter nettbutikk.



Hvordan lykkes med salg?

En god selger er ikke den som snakker mest, men den som lytter best. Når du forstår hva kunden trenger, blir det mye enklere å vise hvorfor akkurat deres produkt passer perfekt.

Forberedelser:

  • Kjenn produktet ditt ut og inn.
  • Øv på en kort og tydelig salgspitch.
  • Vær klar til å svare på spørsmål.

Gjennomføring:

  • Ta kontakt med et smil og vær åpen.
  • Still spørsmål, lytt og koble produktet til kundens behov.
  • Avklar: «Vil du kjøpe?» eller «Skal jeg pakke en til deg?»
  • Avslutt med en takk til kunden.


Forbrukerrettigheter – dette må dere huske når dere selger

Når dere driver en ungdomsbedrift og selger varer eller tjenester, er det noen ting dere bør tenke gjennom når det gjelder forbrukerrettigheter. Kunden har mulighet til å klage og bytte, så lenge ungdomsbedriften eksisterer (maks innen to år fra kjøpet).

Her er en sjekkliste dere kan bruke:

Før og under salg

  • Informer tydelig om pris, hva kunden får, leveringstid og eventuelt om frakten kommer til å koste noe ekstra.
  • Dersom dere selger i butikk: informer kunden om muligheten for klage og bytte (reklamasjon).
  • Dersom dere selger på nett eller på en stand: informer kunden om angrerett og mulighet for bytte (dere kan f.eks. ha en tekst på nettsiden/i sosiale medier/på kvitteringen, eller sende dem som vedlegg til en epost)
  • Gi alltid en kvittering eller bekreftelse på kjøpet.
  • Dersom dere selger større tjenester, leveranser, eller når dere har bedrifter som kunder: inngå skriftlige avtale/kontrakt. Da blir prosessen tryggere for begge parter!

Hvis noe går galt

  • Reklamasjon: kunden har rett til å klage hvis varen eller tjenesten ikke er som avtalt.
  • Vær løsningsorienterte: ta klager på alvor og finn en løsning på bytte og retur raskt. Det beste er om man klarer å løse problemet med dialog.
UE elev stjerne tips gronn

Gode vaner:

  • Sørg for at dere leverer varen/tjenesten slik den er markedsført (unngå villedende markedsføring).
  • Lag en enkel rutine for hvordan dere håndterer klager.
  • Svar kunder raskt og høflig.